top of page

NYHETER


Naturalytelser – arbeidsgivers ansvar

Nye og klarere regler skal gjøre rapportering og skattlegging av

naturalytelser mer rettferdig.

De tidligere reglene var til dels uklare, skjønnsmessige og lite i tråd med samfunnsutviklingen. Svakhetene bidro til en lite rett- ferdig beskatning av naturalytelser.

Ansvar og rapporteringsplikt

Regelendringene gjør det klart at arbeidsgiver har ansvaret for alle skattepliktige naturalytelser den ansatte mottar, både fra arbeids- giver og fra tredjeparter. Det må være tilstrekkelig sammenheng mellom ytelsen og arbeidsfor- holdet, for eksempel fra arbeids- givers kunder eller leverandører.

Arbeidsgiver skal i slike tilfeller:

• ha rutiner for å innhente nødvendige opplysninger om fordeler den ansatte har mottatt fra tredjeparter

• vurdere skatteplikten

• rapportere skattepliktige ytelser i a-meldingen, gjennom- føre forskuddstrekk og betale arbeidsgiveravgift

Det er gitt to måneders utsatt rapporteringsfrist for skattepliktige naturalytelser som mottas fra en tredjepart. Slike ytelser beskattes to måneder etter at de er mottatt.

Verdsettelse

Alle naturalytelser skal verdsettes til omsetningsverdien. Den skatte- pliktige fordelen blir differansen mellom omsetningsverdien og det mottakeren har betalt for ytelsen. Det er ikke adgang til å benytte gjennomsnittsrabatter, sjablong- messige omsetningsverdier eller lignende, med mindre annet følger av særlige bestemmelser.

Skattefrie personalrabatter

Rabatter arbeidstaker mottar fra arbeidsgiver eller fra kunder/ leverandører, er skattefrie når: • Varen/tjenesten omsettes i

arbeidsgivers virksomhet - inkludert konsernselskap. • Samlede rabatter til den enkelte ansatte ikke overstiger kr 8 000 per år per arbeidsgiver.

Det er ingen øvre grense for rabattsatsen arbeidsgiver kan tilby sine ansatte. Det vil si at varer eller tjenester inntil kr 8 000 per år kan gis gratis.

For mer informasjon om naturalytelser, les her:

Ny frist for transport- næringen

Transportnæringen får ytterligere utsettelse av fristen for å tilpasse løsningene for personalbilletter til de nye reglene for skattlegging av naturalytelser.

Fristen forlenges med nye seks måneder til 1. januar 2020.

Mer opplysninger her:

regjeringen.no/personal billetter

Beskytt virksomheten din!

Dataangrep er den absolutt største sikkerhetstrusselen mot norske virksomheter. Likevel er det mange norske virksomheter som ikke har tatt innover seg at trusselen er reell. Og det er mange som ikke vet hvor lett de kan beskytte seg bedre. I dette seminaret deler vi vår kunnskap om hvordan cyberkriminelle tenker og hvordan du kan beskytte din virksomhet godt. Dato: 4. juni Tid: Kl. 08:30 - 10:00 Sted: Scandic Lerkendal, Klæbuveien 127, Trondheim Norske virksomheter er spesielt utsatt for cyberangrep. Vi ligger på ti på topp over nasjoner som blir forsøkt hacket. Vi ligger fem på topp over nasjoner hvor angriperne bruker e-post for å få tilgang til informasjon. Og mange norske virksomheter er allerede hacket uten at de vet det selv. Hydrosaken viser med skremmende tydelighet hvor reell sikkerhetstrusselen er, og hvor store konsekvenser et angrep faktisk kan få. Hydro estimerer selv at de tapte 350 millioner den første uken etter angrepet. Hydro er en av Norges største virksomheter, men dataangrep er ikke forbeholdt de store. Tvert imot rammer dataangrep virksomheter av alle størrelser og innenfor alle bransjer. BDO har flere av landets ledende spesialister innenfor IT-sikkerhet, og gleden av å invitere deg til et fagseminar hvor de deler sin kompetanse. På seminaret vil vi se nærmere på følgende: • Hvorfor er akkurat din virksomhet interessant for cyberkriminelle? • Trusler og trender: Hvem opererer i det digitale rom? Hvordan opererer de, og hva bør man holde et øye med? • Hvilke konsekvenser kan et dataangrep ha, og hvorfor må ledelsen og styret involvere seg? • Hvordan beskytter man seg best mot dataangrep? Seminaret er gratis, og holdes av Adam Balog, som er associate i BDO Cybersecurity. Registrering og enkel frokost fra kl 08:00.

For påmelding klikk her.

bottom of page